Νέοι περιορισμοί για όσους οδηγούν μόνοι: Το μέτρο που επεκτείνεται στην Ευρώπη – Τι θα αλλάξει στους δρόμους
Μέτρα που στοχεύουν στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και την ενίσχυση της κοινής χρήσης οχημάτων (carpooling) υιοθετούν ολοένα και περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Μετά τη Γαλλία, και η Ισπανία ετοιμάζεται να προχωρήσει σε νέους κανονισμούς που περιορίζουν την οδήγηση με έναν μόνο επιβάτη – τον οδηγό.
Προς… τέλος η μοναχική οδήγηση;
Στο επίκεντρο των μέτρων βρίσκεται η «ποινικοποίηση» της οδήγησης χωρίς επιβάτες, ένα μέτρο που ήδη εφαρμόζεται στη Γαλλία, με στόχο την αποσυμφόρηση των δρόμων κατά τις ώρες αιχμής. Οι οδηγοί που μετακινούνται μόνοι τους στο αυτοκίνητο κινδυνεύουν να βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμα και περιορισμούς, εφόσον κάνουν χρήση λωρίδων κυκλοφορίας που προορίζονται αποκλειστικά για οχήματα με δύο ή περισσότερους επιβάτες.
Ειδικές λωρίδες για συνεπιβατισμό
Στη Γαλλία, έχουν ήδη θεσπιστεί αποκλειστικές λωρίδες κυκλοφορίας για carpooling, οι οποίες λειτουργούν κυρίως κατά τις ώρες αιχμής. Οι λωρίδες αυτές είναι σαφώς σημειωμένες, ενώ η παρακολούθηση των παραβάσεων γίνεται μέσω σύγχρονων καμερών, οι οποίες μπορούν να αναγνωρίζουν τύπους οχημάτων, να εντοπίζουν επιβάτες στα μπροστινά και πίσω καθίσματα και να διαβάζουν πινακίδες κυκλοφορίας. Το πρόστιμο για τους παραβάτες φτάνει τα 135 ευρώ.
Το ισπανικό μοντέλο
Η Ισπανία σχεδιάζει να εφαρμόσει ανάλογο σύστημα, αξιοποιώντας υπάρχοντα τεχνολογικά μέσα που χρησιμοποιούνται ήδη για την επιτήρηση των «ζωνών χαμηλών εκπομπών ρύπων». Οι ζώνες αυτές επιτρέπουν την είσοδο μόνο σε οχήματα με περιορισμένες ή μηδενικές εκπομπές, δίνοντας έμφαση στα ηλεκτροκίνητα μέσα μεταφοράς. Το ίδιο δίκτυο υποδομών αναμένεται να υποστηρίξει και την εφαρμογή των λωρίδων συνεπιβατισμού.
Ευρωπαϊκή στροφή στις «έξυπνες» μετακινήσεις
Η επέκταση αυτών των πολιτικών αντανακλά μια ευρύτερη προσπάθεια των ευρωπαϊκών κρατών να περιορίσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση, να μειώσουν τους ρύπους και να ενθαρρύνουν τη συλλογική μετακίνηση. Ο συνεπιβατισμός εξελίσσεται σε κεντρική στρατηγική για τις μεταφορές στα μεγάλα αστικά κέντρα, με έμφαση στην τεχνολογική επιτήρηση και την επιβολή κινήτρων ή και κυρώσεων.