Το Υπουργείο Υποδομών ετοιμάζεται να προχωρήσει άμεσα στην κατακύρωση του διαγωνισμού για το τμήμα Ηράκλειο – Χανιά του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), το οποίο θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης.
Μετά την κατακύρωση, θα ακολουθήσει περίοδος 10 ημερών, κατά την οποία μπορεί να υποβληθεί προδικαστική προσφυγή. Ωστόσο, ακόμη και πριν τη λήξη αυτής της προθεσμίας, ο φάκελος του έργου θα διαβιβαστεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προσυμβατικό έλεγχο, ενώ παράλληλα θα κοινοποιηθεί στις αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες DG-Comp και DG-Move.
Σύμφωνα με το Υπουργείο, η Σύμβαση Παραχώρησης αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή εντός Μαρτίου. Η υπογραφή της μεταξύ του Δημοσίου και της αναδόχου εταιρείας προγραμματίζεται για τον Απρίλιο, με την έναρξη της παραχώρησης να τοποθετείται το καλοκαίρι του 2025.
Έως το πρώτο εξάμηνο του 2026, υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί σημαντικό μέρος του έργου, επιτρέποντας την επίτευξη του ορόσημου που έχει τεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο χρηματοδοτεί το έργο με 200 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, οι τέσσερις μεγάλες ελληνικές τράπεζες συμμετέχουν στη χρηματοδότηση, ενώ η παραχωρησιούχος εταιρεία έχει ήδη υποβάλει το σχετικό χρηματοδοτικό σχήμα προς έγκριση στο Υπουργείο.
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, έχει τονίσει τη σημασία των Συμβάσεων Παραχώρησης ως εργαλείο ανάπτυξης, επισημαίνοντας ότι μεγάλα οδικά έργα δεν μπορούν να καλυφθούν εξ ολοκλήρου από το Δημόσιο. Παράλληλα, σημείωσε ότι οι αυτοκινητόδρομοι της Ελλάδας που λειτουργούν με αυτό το μοντέλο συγκαταλέγονται στους κορυφαίους της Ευρώπης.
Μόλις ενεργοποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης, ολόκληρος ο ΒΟΑΚ από τα Χανιά έως τον Άγιο Νικόλαο θα βρίσκεται υπό κατασκευή. Ήδη προχωρούν τα έργα στα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος.
- Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη (22,5 χλμ.) υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ, με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AKTOR – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ.
- Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (14,5 χλμ.) εκτελείται ως δημόσιο έργο από την AKTOR.
Και τα δύο τμήματα αναμένεται να ολοκληρωθούν μεταξύ 2027-2028.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος, με την ολοκλήρωσή του, θα διαθέτει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), ανισόπεδους κόμβους και Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ). Διόδια θα λειτουργήσουν στο υπό παραχώρηση τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
Με την προσθήκη του τμήματος Χανιά – Κίσσαμος, το συνολικό μήκος του ΒΟΑΚ θα αυξηθεί από 192 χλμ. σε 223 χλμ.