,

Διαφάνεια στις προσφορές: Οι καταναλωτές θα μπορούν να συγκρίνουν τιμές και εκπτώσεις

Αλλαγές στον τρόπο παρουσίασης των εκπτώσεων και των προσφορών σε βασικά προϊόντα στα σούπερ μάρκετ φέρνει η εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας από τον Μάρτιο. Οι νέοι κανόνες αποσκοπούν στην αποφυγή παραπλανητικών πρακτικών και στη διασφάλιση της διαφάνειας στις εμπορικές συναλλαγές.

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολο Πεταλά, ο κώδικας αυτός εναρμονίζεται με ευρωπαϊκές οδηγίες που έχουν ήδη υιοθετηθεί σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Πρόκειται για ένα σύστημα που ρυθμίζει τον τρόπο ανακοίνωσης των μειώσεων τιμών και αφορά όλες τις λιανικές πωλήσεις.

Βασικές αρχές του Κώδικα Δεοντολογίας

Η εφαρμογή του νέου πλαισίου έχει ξεκινήσει σταδιακά τα τελευταία δύο χρόνια, όμως, λόγω της πολυπλοκότητας των προσφορών στα σούπερ μάρκετ, χρειάστηκε περισσότερος χρόνος για την πλήρη προσαρμογή.

Ο κώδικας επικεντρώνεται αποκλειστικά στη σωστή επικοινωνία των τιμών, χωρίς να επεμβαίνει στην ίδια την τιμολόγηση των προϊόντων. Περιλαμβάνει δύο βασικούς κανόνες:

  1. Αναφορά στην πραγματική τιμή: Κάθε προσφορά ή έκπτωση πρέπει να συγκρίνεται με τη χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες στο ίδιο κατάστημα.
  2. Περιορισμός στη διάρκεια των προσφορών: Οι ποσοτικές προσφορές (π.χ. «1+1 δώρο») δεν μπορούν να ισχύουν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, αλλά μόνο για περιορισμένο χρονικό διάστημα (μέχρι το 1/3 του έτους), ώστε να αντικατοπτρίζουν πραγματική έκπτωση.

Ο κ. Πεταλάς τόνισε ότι ο νέος κώδικας θα βοηθήσει τους καταναλωτές να κατανοούν καλύτερα την πραγματική αξία των προσφορών και να αξιολογούν σωστά τις τιμές των προϊόντων που αγοράζουν.

Έλεγχοι και κυρώσεις

Η εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας θα τεθεί σε ισχύ στις 6 Μαρτίου, ενώ οι έλεγχοι θα ξεκινήσουν από τις 17 Μαρτίου. Οι επιχειρήσεις του κλάδου έχουν ήδη προετοιμαστεί για τις αλλαγές μέσω συνεργασίας με το υπουργείο Ανάπτυξης και άλλους εμπλεκόμενους φορείς.

Οι προωθητικές ενέργειες θα αξιολογούνται με βάση την πραγματική χαμηλότερη τιμή του προϊόντος στο εκάστοτε κατάστημα και όχι σύμφωνα με την έκπτωση που αναγράφει ο προμηθευτής. Επιπλέον, στις πολυσυσκευασίες («1+1 δώρο», «2+1 δώρο» κ.λπ.), το προϊόν θα πρέπει να διατίθεται και ως μονή συσκευασία στο ράφι, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να συγκρίνει τις τιμές.

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, οι επιχειρήσεις θα έρχονται αντιμέτωπες με πρόστιμα που μπορεί να φτάσουν έως και 1,5 εκατομμύριο ευρώ, ενώ σε περιπτώσεις επαναλαμβανόμενων παραβάσεων τα πρόστιμα θα διπλασιάζονται.

Με τις νέες ρυθμίσεις, οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν πιο ξεκάθαρες πληροφορίες για τις εκπτώσεις και τις προσφορές, εξασφαλίζοντας μια πιο διαφανή και δίκαιη αγορά.

Δείτε επίσης…