Το ψυκτικό υγρό του κινητήρα αποτελεί βασικό στοιχείο για την ομαλή λειτουργία του αυτοκινήτου, ενώ το χρώμα του έχει ιδιαίτερη σημασία.
Αν και πολλοί οδηγοί παραμελούν τον έλεγχό του, το ψυκτικό υγρό παίζει καθοριστικό ρόλο στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του κινητήρα. Δεν πρέπει ποτέ να αντικαθίσταται με σκέτο νερό, καθώς εκτός από την αποφυγή υπερθέρμανσης ή παγώματος, προστατεύει το σύστημα ψύξης από διάβρωση και σκουριά. Η συνιστώμενη αναλογία ανάμειξης με απιονισμένο νερό είναι 50/50.
Όπως και άλλα λειτουργικά υγρά του αυτοκινήτου, έτσι και το ψυκτικό υγρό έχει περιορισμένη διάρκεια ζωής, η οποία κυμαίνεται από 2 έως 5 χρόνια, ανάλογα με τον τύπο του.
Τα διαφορετικά χρώματα των ψυκτικών υγρών υποδηλώνουν τη σύνθεσή τους. Υπάρχουν τρεις βασικές κατηγορίες:
- Ορυκτά (IAT): Συνήθως πράσινου χρώματος, χρησιμοποιούνται σε παλαιότερα αυτοκίνητα και χρειάζονται αντικατάσταση κάθε 2 χρόνια ή 50.000 χλμ.
- Οργανικά (OAT): Περιλαμβάνουν χρώματα όπως ροζ, πορτοκαλί, μπλε, σκούρο πράσινο και κόκκινο. Είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον και έχουν διάρκεια ζωής έως 10 χρόνια ή 200.000 χλμ.
- Υβριδικά (HOAT): Συνδυασμός των δύο προηγούμενων τεχνολογιών, με χρώματα όπως κίτρινο, τιρκουάζ, μπλε, ροζ και μοβ. Διαρκούν έως 5 χρόνια ή 250.000 χλμ.
Η επιλογή του κατάλληλου ψυκτικού υγρού είναι σημαντική για τη σωστή λειτουργία και τη μακροζωία του κινητήρα, γι’ αυτό συνιστάται πάντα η χρήση του τύπου που προτείνει ο κατασκευαστής του οχήματος.