Μια νέα εποχή φαίνεται να ανατέλλει στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητοδρόμους, καθώς αρκετές χώρες επανεξετάζουν το παραδοσιακό όριο των 130 χλμ./ώρα, θεωρώντας το πλέον ανεπαρκές για τις σημερινές τεχνολογικές και κυκλοφοριακές συνθήκες.
Η τάση αύξησης του επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας αποκτά όλο και περισσότερους υποστηρικτές, με πρωτοβουλίες να καταγράφονται ήδη σε Τσεχία, Ισπανία και Ιταλία.
Τσεχία: Οι πρώτοι δοκιμαστικοί 150άρηδες
Η Τσεχία ανοίγει το χορό της αλλαγής, θέτοντας σε ισχύ νέο, αυξημένο όριο ταχύτητας 150 χλμ./ώρα στο αυτοκινητόδρομο D3, στο τμήμα μεταξύ των πόλεων České Budějovice και Tábor. Η αλλαγή αυτή θα εφαρμοστεί άμεσα, παρότι σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας NMS Market Research, το 60% των Τσέχων οδηγών δηλώνουν ικανοποιημένοι με το σημερινό όριο των 130 χλμ./ώρα.
Ισπανία: Έξυπνο όριο ταχύτητας με Τεχνητή Νοημοσύνη
Στην Ισπανία, η Γενική Διεύθυνση Κυκλοφορίας (DGT) υιοθετεί ένα πιο ευέλικτο και τεχνολογικά προηγμένο σύστημα, το οποίο επιτρέπει την προσαρμογή του ορίου ταχύτητας σε πραγματικό χρόνο.
Συγκεκριμένα, στον αυτοκινητόδρομο AP-7 μεταξύ Maçanet de la Selva και El Vendrell, ταχύτητες έως και 150 χλμ./ώρα επιτρέπονται όταν επικρατούν ιδανικές κυκλοφοριακές και καιρικές συνθήκες. Το σύστημα, βασισμένο σε αλγόριθμους Τεχνητής Νοημοσύνης, αξιολογεί σε συνεχή βάση την πυκνότητα της κυκλοφορίας, το οδόστρωμα και τις καιρικές συνθήκες, ενώ δύναται να κατεβάσει το όριο ακόμη και στα 60 χλμ./ώρα σε περίπτωση καταιγίδας ή ομίχλης.
Ιταλία: Εξετάζεται η μετάβαση στα 150, αλλά με αυστηρά κριτήρια
Η Ιταλία συζητά εδώ και χρόνια την πιθανότητα αύξησης του ανώτατου ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους της. Παρότι ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας επιτρέπει θεωρητικά τη θέσπιση ορίων έως 150 χλμ./ώρα, κάτι τέτοιο μπορεί να εφαρμοστεί μόνο σε δρόμους που πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις:
- Τουλάχιστον τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση
- Παρουσία λωρίδας έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ)
- Υψηλά πρότυπα χάραξης και ασφαλείας
- Σύγχρονα συστήματα ελέγχου μέσης ταχύτητας
Παρά τα ανωτέρω, η αλλαγή δεν έχει ακόμα εφαρμοστεί στην πράξη, με τους επικριτές να εκφράζουν ανησυχίες για την αύξηση της επικινδυνότητας σε περίπτωση ατυχημάτων με τόσο υψηλές ταχύτητες.
Ωστόσο, υπάρχουν και αντίθετες φωνές: ειδικοί υποστηρίζουν πως η τεχνολογική πρόοδος των οχημάτων και οι σύγχρονες υποδομές των αυτοκινητοδρόμων καθιστούν πλέον δυνατή — και ασφαλή — την αύξηση των ορίων.
Το συμπέρασμα: Ώρα για επανεξέταση του ταβανιού ταχύτητας στην Ευρώπη;
Η συζήτηση για την αύξηση των ορίων ταχύτητας στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητοδρόμους φαίνεται να μετατρέπεται σε γενικότερο ευρωπαϊκό φαινόμενο. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας και των «έξυπνων» συστημάτων ελέγχου, οι δρόμοι γίνονται πιο ασφαλείς — ή τουλάχιστον, αυτό ελπίζουν οι χώρες που επιχειρούν την αλλαγή.