Επιταχύνεται η νομική σύγκρουση ξενοδόχων και Booking.com – Πρωταγωνιστεί το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος – Ανοιχτή πρόσκληση για συμμετοχή όλων των ελληνικών ξενοδοχείων
Σε φάση μετωπικής ρήξης εισέρχεται η σχέση των ξενοδόχων με την πλατφόρμα Booking.com, καθώς 26 ευρωπαϊκές ενώσεις τουριστικών επιχειρήσεων –μεταξύ αυτών και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ)– στηρίζουν συλλογική αγωγή κατά της εταιρείας για πρακτικές που παραβιάζουν την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ανταγωνισμού.
⚖️ Ο πυρήνας της αντιπαράθεσης: Οι ρήτρες ισοτιμίας
Η σύγκρουση έχει στο επίκεντρο τις λεγόμενες ρήτρες ισοτιμίας, τις οποίες η Booking.com επέβαλε στις συμβάσεις της με τα ξενοδοχεία. Σύμφωνα με το ΞΕΕ, οι ρήτρες αυτές απαγόρευαν στα ξενοδοχεία να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές ή καλύτερη διαθεσιμότητα μέσω των δικών τους ιστοσελίδων ή άλλων καναλιών, περιορίζοντας την ελευθερία τιμολόγησης και ενισχύοντας μονοπωλιακές τάσεις.
Το καθεστώς αυτό, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Επιμελητηρίου, προκάλεσε σοβαρές οικονομικές απώλειες στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, καθώς περιόρισε τον ανταγωνισμό, αύξησε το κόστος προμηθειών και εμπόδισε τις άμεσες κρατήσεις – βασικό εργαλείο επιβίωσης για πολλές μικρές και μεσαίες μονάδες.
🏛️ Δικαστική δικαίωση και νομική αντεπίθεση
Καταλύτης για τη μαζική αυτή κινητοποίηση αποτέλεσε η ιστορική απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 19 Σεπτεμβρίου 2024 (Υπόθεση C-264/23), η οποία έκρινε ότι οι συγκεκριμένες ρήτρες της Booking.com παραβιάζουν το δίκαιο του ανταγωνισμού της ΕΕ. Η απόφαση ενίσχυσε τις θέσεις των εθνικών ενώσεων και άνοιξε τον δρόμο για διεκδίκηση αποζημιώσεων από την Booking.com για την περίοδο 2004–2024.
Η αγωγή θα υποβληθεί στο ολλανδικό δικαστήριο από την οργάνωση Stichting Hotel Claims Alliance, υπό την υποστήριξη εξειδικευμένων νομικών και οικονομολόγων. Ήδη έχουν κινητοποιηθεί ενώσεις από 26 ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Αυστρία, η Ισπανία, η Σλοβενία, η Πορτογαλία, η Ολλανδία και φυσικά η Ελλάδα.
🏨 Κάλεσμα στους Έλληνες ξενοδόχους
Το ΞΕΕ απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση σε όλα τα ελληνικά ξενοδοχεία να συμμετάσχουν στη συλλογική αγωγή, εγγραφόμενα στην πλατφόρμα www.mybookingclaim.com μέχρι τις 31 Ιουλίου 2025. Παράλληλα, έχει δεσμευτεί να αποστείλει αναλυτικές οδηγίες και απαραίτητα δικαιολογητικά στα μέλη του, προκειμένου να διασφαλιστεί η πληρότητα των αιτήσεων.
Ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός, τονίζει ότι πρόκειται για μια κομβική στιγμή για τον ξενοδοχειακό κλάδο. «Οι επιχειρήσεις έχουν πλέον τη δυνατότητα να διεκδικήσουν νομικά την αποκατάσταση ζημιών και να συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός δικαιότερου και πιο διαφανούς περιβάλλοντος στις online κρατήσεις», σημειώνει.
🔍 Ιστορικό και προοπτικές
Η υπόθεση ξεκίνησε όταν η Booking.com διέκοψε μονομερώς τις διαπραγματεύσεις με τη Γερμανική Ένωση Ξενοδόχων (IHA) το 2021 και κινήθηκε νομικά κατά εκατοντάδων ξενοδοχείων στο Άμστερνταμ. Η υπόθεση έφτασε μέχρι το ΔΕΕ, η απόφαση του οποίου όχι μόνο ενίσχυσε το νομικό οπλοστάσιο των ξενοδόχων, αλλά και άνοιξε την πόρτα για ευρείας κλίμακας αποζημιώσεις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Η νομική αυτή δράση εκτιμάται ότι μπορεί να αλλάξει τον χάρτη στις διαδικτυακές κρατήσεις, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την ισότητα στις σχέσεις ξενοδοχείων και πλατφορμών.