Αλλάζει το όριο ταχύτητας στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους; Τι ισχύει για τα 140 χλμ./ώρα και τι ετοιμάζουν άλλες χώρες

Τι συζητείται για την ταχύτητα στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους

Τις τελευταίες ημέρες επανήλθε στο προσκήνιο το ενδεχόμενο αύξησης του ορίου ταχύτητας στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους από τα 130 στα 140 χλμ./ώρα, έπειτα από σχετική δήλωση του Αναπληρωτή Υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη. Μιλώντας σε ραδιοφωνική εκπομπή του ΣΚΑΪ, ο υπουργός σημείωσε:

«Στους αυτοκινητοδρόμους αυξάνουμε λίγο το όριο ταχύτητας και θα πάει στα 140 χλμ./ώρα. Στους αυτοκινητοδρόμους έχουν μειωθεί κατά πολύ τα θανατηφόρα τροχαία».

Η δήλωση αυτή ήρθε ως απάντηση σε παρατήρηση δημοσιογράφου για τα σημερινά όρια των 100 ή 110 χλμ./ώρα σε συγκεκριμένα τμήματα της Ιόνιας Οδού, ακόμα και όταν ο δρόμος είναι άδειος.

Ωστόσο, λίγες ημέρες αργότερα, στις 2 Ιουνίου, μιλώντας στο τηλεοπτικό κανάλι Open, ο ίδιος υπουργός κράτησε πιο επιφυλακτική στάση, αναφέροντας χαρακτηριστικά:

«Θα το δούμε. Η λογική δεν είναι να αυξηθούν πουθενά τα όρια ταχύτητας».

Αντίθετα, επεσήμανε ότι η πολιτική του Υπουργείου εστιάζει στη μείωση των ορίων ταχύτητας μέσα στον αστικό ιστό, φέρνοντας ως παράδειγμα τους δρόμους μπροστά από πολυκατοικίες, όπου σχεδιάζεται η γενική εφαρμογή ορίου 30 χλμ./ώρα σε όλη την Ελλάδα.


🌍 Πώς κινούνται άλλες χώρες της Ευρώπης: Η τάση προς υψηλότερα όρια

Αν και η Ελλάδα δείχνει διστακτική ως προς την αύξηση των ορίων ταχύτητας, σε ευρωπαϊκό επίπεδο ορισμένες χώρες υιοθετούν πιο φιλόδοξες προσεγγίσεις. Για παράδειγμα:

  • Τσεχία: Εντός των επόμενων εβδομάδων θα τεθεί σε ισχύ όριο ταχύτητας 150 χλμ./ώρα στο τμήμα České Budějovice – Tábor του αυτοκινητοδρόμου D3.
  • Ισπανία: Ήδη εφαρμόζεται πιλοτικό σύστημα μεταβαλλόμενου ορίου ταχύτητας στον αυτοκινητόδρομο AP-7 (τμήμα Maçanet de la Selva – El Vendrell), όπου το όριο μπορεί να φτάσει ως τα 150 χλμ./ώρα υπό ιδανικές συνθήκες.

Το ισπανικό σύστημα βασίζεται σε τεχνητή νοημοσύνη, η οποία αναλύει σε πραγματικό χρόνο παραμέτρους όπως η κυκλοφοριακή ροή, οι καιρικές συνθήκες και η ώρα της ημέρας. Έτσι, μπορεί να αυξάνει ή να μειώνει τα όρια με στόχο τη βέλτιστη ασφάλεια: από 150 χλμ./ώρα σε άδειους, καθαρούς δρόμους, μέχρι και 60 χλμ./ώρα σε περίπτωση ακραίων φαινομένων.


📌 Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα

Αν και υπήρξε αρχικά αισιοδοξία για πιθανή αύξηση του ορίου στους 140 χλμ./ώρα, τα πιο πρόσφατα σχόλια του Υπουργείου Μεταφορών δείχνουν ότι δεν αποτελεί άμεση προτεραιότητα.

Το σημερινό όριο των 130 χλμ./ώρα εναρμονίζεται με τα περισσότερα κράτη-μέλη της ΕΕ. Οποιαδήποτε αλλαγή θα χρειαστεί ενδελεχή αξιολόγηση της οδικής ασφάλειας, των τεχνικών δυνατοτήτων των δρόμων και της ετοιμότητας για εφαρμογή τεχνολογιών όπως η δυναμική ρύθμιση ορίων.


Συμπέρασμα: Προς το παρόν, οι Έλληνες οδηγοί θα πρέπει να συνεχίσουν να τηρούν το όριο των 130 χλμ./ώρα στους αυτοκινητοδρόμους. Παρά τις διεθνείς εξελίξεις, δεν διαφαίνεται άμεση πρόθεση για αναπροσαρμογή του ορίου στην Ελλάδα. Ωστόσο, η συζήτηση παραμένει ανοιχτή, ειδικά υπό το φως των ψηφιακών λύσεων που ήδη εφαρμόζονται σε άλλες χώρες.

Δείτε Eπίσης