Μήπως “σκοτώνεις” το μοτέρ σου κάθε φορά που φτάνεις σπίτι; Οι ειδικοί προειδοποιούν!

Προσοχή στο σβήσιμο του κινητήρα: Μια απλή συνήθεια που μπορεί να κοστίσει ακριβά

Η φροντίδα του κινητήρα είναι ζωτικής σημασίας για τη μακροζωία και την απόδοση του αυτοκινήτου σας, όμως πολλές καθημερινές συνήθειες των οδηγών ενδέχεται να προκαλέσουν βλάβες χωρίς να το αντιλαμβάνονται. Μία από τις πιο διαδεδομένες πρακτικές –το άμεσο σβήσιμο του κινητήρα μετά από ένα ταξίδι– μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα επιβλαβής, ειδικά σε οχήματα με υπερτροφοδότηση (turbo).

Γιατί δεν πρέπει να σβήνουμε άμεσα τον κινητήρα;

Όταν ο κινητήρας λειτουργεί, ειδικά σε υψηλές ταχύτητες ή υπό φορτίο, ανεβάζει σημαντικά τη θερμοκρασία του, με την τουρμπίνα συχνά να φτάνει πάνω από τους 1.000°C. Το πρόβλημα είναι πως όταν το αυτοκίνητο σταματήσει και ο κινητήρας σβήσει αμέσως, σταματά απότομα και η ροή του λιπαντικού. Η τουρμπίνα όμως συνεχίζει να περιστρέφεται για λίγο, και αν μείνει χωρίς επαρκή λίπανση σε τόσο υψηλές θερμοκρασίες, αυξάνονται οι φθορές στα ρουλεμάν και στα υπόλοιπα ευαίσθητα μέρη της.

Η σημασία του ρελαντί μετά την οδήγηση

Οι ειδικοί συμβουλεύουν να αφήνετε τον κινητήρα να λειτουργεί στο ρελαντί για 1-2 λεπτά αφού σταματήσετε, ιδίως μετά από μεγάλες αποστάσεις, έντονη επιτάχυνση ή οδήγηση με φορτίο. Αυτή η σύντομη “ψυχρή φάση” βοηθά στην ομαλή πτώση της θερμοκρασίας και στη σωστή λίπανση των εξαρτημάτων, πριν διακοπεί η λειτουργία.

Αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο σε αυτοκίνητα με κινητήρες turbo, τόσο πετρελαιοκίνητους όσο και βενζινοκίνητους. Αν και ορισμένα σύγχρονα μοντέλα διαθέτουν εξελιγμένα συστήματα μετά-ψύξης που προστατεύουν την τουρμπίνα και μετά το σβήσιμο, αυτό δεν συμβαίνει σε όλα τα οχήματα – ειδικά στα παλαιότερα.

Τι συμβαίνει με το λάδι;

Το λιπαντικό, όταν υπερθερμανθεί απότομα, μπορεί να αρχίσει να αλλοιώνεται και να αφήνει κατάλοιπα, τα οποία φράζουν τα κυκλώματα λίπανσης ή περνούν στο σύστημα εισαγωγής, επηρεάζοντας την απόδοση και τη σωστή καύση. Ακόμα και τα καλύτερα συνθετικά λάδια δεν μπορούν να αποτρέψουν πλήρως τις βλάβες αν η ψύξη δεν γίνεται σταδιακά.

Τι ισχύει για τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες;

Αν και η παραμονή στο ρελαντί δεν είναι τόσο κρίσιμη σε ατμοσφαιρικούς κινητήρες (χωρίς turbo), παραμένει ωφέλιμη μετά από απαιτητική χρήση, αφού βοηθά στη μείωση της θερμικής καταπόνησης και εξασφαλίζει πιο ήπια “προσγείωση” για τον κινητήρα.

Συμπέρασμα: Ένα λεπτό που σώζει χιλιάδες ευρώ

Το άμεσο σβήσιμο του κινητήρα δεν προκαλεί καταστροφή από την πρώτη φορά. Ωστόσο, η επανάληψη αυτής της πρακτικής, ειδικά σε turbo κινητήρες, αυξάνει τον κίνδυνο για βλάβες που κοστίζουν ακριβά. Με μια τόσο απλή κίνηση – λίγα δευτερόλεπτα υπομονής πριν βγάλετε το κλειδί – μπορείτε να παρατείνετε σημαντικά τη ζωή του κινητήρα σας και να αποφύγετε περιττά έξοδα.

Δείτε Eπίσης