Πρέπει να περιμένουμε με τον κινητήρα στο ρελαντί μετά από ένα μεγάλο ταξίδι; Ο λόγος που ίσως σώζει το Turbo σου!
Η συνήθεια να σβήνουμε αμέσως τον κινητήρα του αυτοκινήτου μας μόλις φτάσουμε στον προορισμό, ειδικά μετά από ένα μακρύ ή γρήγορο ταξίδι, μπορεί να φαίνεται ακίνδυνη. Ωστόσο, σε οχήματα που διαθέτουν υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες (Turbo), αυτή η πρακτική μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές φθορές – ακόμα και σε καταστροφή του Turbo.
Κατά τη διάρκεια έντονης ή συνεχόμενης οδήγησης – όπως σε αυτοκινητόδρομο ή σε ανηφόρες – ο υπερσυμπιεστής λειτουργεί σε εξαιρετικά υψηλές στροφές, παράγοντας θερμότητα που μπορεί να ξεπεράσει τους 1.000°C. Όσο ο κινητήρας παραμένει ενεργός, η αντλία λαδιού συνεχίζει να κυκλοφορεί λιπαντικό μέσα στον Turbo, αποτρέποντας την υπερθέρμανση και διατηρώντας τα ρουλεμάν λιπασμένα.
Αν σβήσουμε άμεσα τον κινητήρα, η κυκλοφορία του λαδιού σταματά, ενώ ο Turbo συνεχίζει να περιστρέφεται για λίγο χωρίς επαρκή λίπανση. Αυτό μπορεί να προκαλέσει φθορές από τριβή, ενώ ταυτόχρονα το λάδι που παραμένει μέσα στο σύστημα υπερθερμαίνεται, “ψήνεται” και αφήνει επικίνδυνα κατάλοιπα. Αυτά τα κατάλοιπα μπορούν να φράξουν τις εσωτερικές διόδους λαδιού και να καταστρέψουν τσιμούχες και εξαρτήματα.
Παρότι αρκετά νεότερα μοντέλα διαθέτουν εξελιγμένα aftercooling συστήματα – όπως ηλεκτρικές αντλίες λαδιού ή νερού που συνεχίζουν τη λειτουργία μετά το σβήσιμο – αυτό δεν ισχύει για όλα τα αυτοκίνητα, ειδικά για τα παλαιότερα. Σε τέτοιες περιπτώσεις, μια αναμονή 1-2 λεπτών στο ρελαντί είναι σημαντική για την προστασία του υπερσυμπιεστή.
Η ανάγκη αυτή δεν αφορά μόνο τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες, αλλά και τα ντίζελ, καθώς και οι δύο τύποι κινητήρων χρησιμοποιούν συχνά Turbo. Ακόμα κι αν χρησιμοποιείτε συνθετικά λιπαντικά υψηλής ποιότητας, δεν εξαλείφεται η ανάγκη για σταδιακή ψύξη του συστήματος.
Αν ένας οδηγός αγνοεί συστηματικά αυτή τη μικρή αλλά σημαντική διαδικασία, το πιθανότερο είναι να προκαλέσει φθορά στο Turbo, υπερθέρμανση του λαδιού και δημιουργία κατάλοιπων – με πιθανό τελικό αποτέλεσμα μια πολύ δαπανηρή επισκευή ή και αντικατάσταση του συστήματος υπερτροφοδότησης.
Όσον αφορά τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες – δηλαδή εκείνους χωρίς Turbo – η αναμονή στο ρελαντί δεν είναι τόσο απαραίτητη. Παρ’ όλα αυτά, μετά από έντονη οδήγηση (όπως σε βουνό ή σε υψηλές ταχύτητες), ακόμη και εκεί μια σύντομη παύση στο ρελαντί μπορεί να συμβάλει στη σταδιακή μείωση της θερμοκρασίας του κινητήρα, προστατεύοντας φλάντζες και άλλα ευαίσθητα μέρη.
Συμπέρασμα:
Αν θες να παρατείνεις τη ζωή του Turbo και να αποφύγεις ακριβές ζημιές, κάνε υπομονή 1-2 λεπτά στο ρελαντί μετά από έντονη ή μεγάλη διαδρομή. Είναι μια απλή συνήθεια με τεράστιο όφελος για τον κινητήρα σου.