Τι συζητείται για την ταχύτητα στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους
Τις τελευταίες ημέρες επανήλθε στο προσκήνιο το ενδεχόμενο αύξησης του ορίου ταχύτητας στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους από τα 130 στα 140 χλμ./ώρα, έπειτα από σχετική δήλωση του Αναπληρωτή Υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη. Μιλώντας σε ραδιοφωνική εκπομπή του ΣΚΑΪ, ο υπουργός σημείωσε:
«Στους αυτοκινητοδρόμους αυξάνουμε λίγο το όριο ταχύτητας και θα πάει στα 140 χλμ./ώρα. Στους αυτοκινητοδρόμους έχουν μειωθεί κατά πολύ τα θανατηφόρα τροχαία».
Η δήλωση αυτή ήρθε ως απάντηση σε παρατήρηση δημοσιογράφου για τα σημερινά όρια των 100 ή 110 χλμ./ώρα σε συγκεκριμένα τμήματα της Ιόνιας Οδού, ακόμα και όταν ο δρόμος είναι άδειος.
Ωστόσο, λίγες ημέρες αργότερα, στις 2 Ιουνίου, μιλώντας στο τηλεοπτικό κανάλι Open, ο ίδιος υπουργός κράτησε πιο επιφυλακτική στάση, αναφέροντας χαρακτηριστικά:
«Θα το δούμε. Η λογική δεν είναι να αυξηθούν πουθενά τα όρια ταχύτητας».
Αντίθετα, επεσήμανε ότι η πολιτική του Υπουργείου εστιάζει στη μείωση των ορίων ταχύτητας μέσα στον αστικό ιστό, φέρνοντας ως παράδειγμα τους δρόμους μπροστά από πολυκατοικίες, όπου σχεδιάζεται η γενική εφαρμογή ορίου 30 χλμ./ώρα σε όλη την Ελλάδα.
🌍 Πώς κινούνται άλλες χώρες της Ευρώπης: Η τάση προς υψηλότερα όρια
Αν και η Ελλάδα δείχνει διστακτική ως προς την αύξηση των ορίων ταχύτητας, σε ευρωπαϊκό επίπεδο ορισμένες χώρες υιοθετούν πιο φιλόδοξες προσεγγίσεις. Για παράδειγμα:
- Τσεχία: Εντός των επόμενων εβδομάδων θα τεθεί σε ισχύ όριο ταχύτητας 150 χλμ./ώρα στο τμήμα České Budějovice – Tábor του αυτοκινητοδρόμου D3.
- Ισπανία: Ήδη εφαρμόζεται πιλοτικό σύστημα μεταβαλλόμενου ορίου ταχύτητας στον αυτοκινητόδρομο AP-7 (τμήμα Maçanet de la Selva – El Vendrell), όπου το όριο μπορεί να φτάσει ως τα 150 χλμ./ώρα υπό ιδανικές συνθήκες.
Το ισπανικό σύστημα βασίζεται σε τεχνητή νοημοσύνη, η οποία αναλύει σε πραγματικό χρόνο παραμέτρους όπως η κυκλοφοριακή ροή, οι καιρικές συνθήκες και η ώρα της ημέρας. Έτσι, μπορεί να αυξάνει ή να μειώνει τα όρια με στόχο τη βέλτιστη ασφάλεια: από 150 χλμ./ώρα σε άδειους, καθαρούς δρόμους, μέχρι και 60 χλμ./ώρα σε περίπτωση ακραίων φαινομένων.
📌 Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα
Αν και υπήρξε αρχικά αισιοδοξία για πιθανή αύξηση του ορίου στους 140 χλμ./ώρα, τα πιο πρόσφατα σχόλια του Υπουργείου Μεταφορών δείχνουν ότι δεν αποτελεί άμεση προτεραιότητα.
Το σημερινό όριο των 130 χλμ./ώρα εναρμονίζεται με τα περισσότερα κράτη-μέλη της ΕΕ. Οποιαδήποτε αλλαγή θα χρειαστεί ενδελεχή αξιολόγηση της οδικής ασφάλειας, των τεχνικών δυνατοτήτων των δρόμων και της ετοιμότητας για εφαρμογή τεχνολογιών όπως η δυναμική ρύθμιση ορίων.
Συμπέρασμα: Προς το παρόν, οι Έλληνες οδηγοί θα πρέπει να συνεχίσουν να τηρούν το όριο των 130 χλμ./ώρα στους αυτοκινητοδρόμους. Παρά τις διεθνείς εξελίξεις, δεν διαφαίνεται άμεση πρόθεση για αναπροσαρμογή του ορίου στην Ελλάδα. Ωστόσο, η συζήτηση παραμένει ανοιχτή, ειδικά υπό το φως των ψηφιακών λύσεων που ήδη εφαρμόζονται σε άλλες χώρες.