Η περιορισμένη διαθεσιμότητα σταθμών φόρτισης αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ανασταλτικούς παράγοντες για τη διάδοση των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη. Παρόλο που η χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ειδικά στις αστικές περιοχές, προσφέρει σημαντικά χαμηλότερο κόστος σε σύγκριση με τα συμβατικά οχήματα που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα, η έλλειψη ταχυφορτιστών δυσχεραίνει την ευρεία υιοθέτησή τους. Σύμφωνα με νέα έκθεση του Κοινωνικού Ιδρύματος Αγοράς (SMF), η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης απαιτεί τόσο την αύξηση των σημείων φόρτισης όσο και τη μείωση του κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες καταβάλλουν μεγάλες προσπάθειες για τη μείωση του κόστους παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, παρά τις προκλήσεις που παρουσιάζει η κατασκευή τους στην Ευρώπη. Στην αγορά διατίθενται ήδη περισσότερα από 370 διαφορετικά μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, η ανάπτυξη της σχετικής υποδομής δεν συμβαδίζει με την αυξανόμενη χρήση τους, γεγονός που εμποδίζει την περαιτέρω διείσδυση της ηλεκτροκίνησης. Για να καλυφθούν οι ανάγκες, εκτιμάται ότι μέχρι το 2030 θα πρέπει να λειτουργούν τουλάχιστον 1,2 εκατομμύρια δημόσιοι σταθμοί φόρτισης σε όλη την Ευρώπη. Αυτό μεταφράζεται στην εγκατάσταση 210.000 νέων σημείων φόρτισης κάθε χρόνο.
Η ανάπτυξη των σταθμών φόρτισης αποτελεί βασικό άξονα των πολιτικών που πρέπει να υιοθετήσουν τα ευρωπαϊκά κράτη, ενσωματώνοντάς την στα σχέδια βιώσιμης κινητικότητας. Οι κυβερνήσεις καλούνται να ενισχύσουν τα κίνητρα για την προώθηση της σχετικής υποδομής, καθώς και να επεκτείνουν προγράμματα που καθιστούν τα ηλεκτρικά οχήματα πιο προσιτά στο κοινό.
Η έκθεση του SMF επισημαίνει ότι οι εταιρείες μίσθωσης οχημάτων μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο, διευκολύνοντας την απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μειώνοντας το αρχικό κόστος για τους καταναλωτές. Ωστόσο, αυτή η λύση από μόνη της δεν επαρκεί για την πλήρη ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτροκίνησης. Απαιτείται μια ευρύτερη στρατηγική που να συνδυάζει φορολογικά και οικονομικά κίνητρα, ενίσχυση της υποδομής και μέτρα στήριξης, ώστε να δημιουργηθεί ένα βιώσιμο οικοσύστημα μεταφορών με μηδενικές εκπομπές ρύπων.