Στα περισσότερα νέα οχήματα, η ρεζέρβα απουσιάζει όχι μόνο από τον βασικό εξοπλισμό, αλλά συχνά και από τις προαιρετικές επιλογές. Σε αρκετές περιπτώσεις, οι κατασκευαστές δεν έχουν καν προβλέψει χώρο για την τοποθέτησή της.
Η ρεζέρβα σταδιακά καταργείται
Πριν από μία ή δύο δεκαετίες, το ενδεχόμενο ενός σκασμένου ελαστικού δεν ήταν καθημερινό, αλλά ούτε και σπάνιο φαινόμενο. Η ύπαρξη εφεδρικού τροχού πρόσφερε σιγουριά, ιδιαίτερα για όσους κινούνταν εκτός δρόμου ή ταξίδευαν σε απομακρυσμένες περιοχές. Παλαιότερα, η ρεζέρβα βρισκόταν κάτω από το πορτμπαγκάζ ή σε εμφανές σημείο, όπως στα SUV τύπου Suzuki Jimny.
Σύμφωνα με έρευνα του Consumer Reports, από το 2020 μόνο το 50% των νέων αυτοκινήτων διαθέτει μια μικρότερη εφεδρική ρεζέρβα, ενώ λιγότερο από το 10% περιλαμβάνει έναν κανονικού μεγέθους εφεδρικό τροχό.
Γιατί εξαφανίζεται η ρεζέρβα;
Η απόφαση των κατασκευαστών να αφαιρέσουν τη ρεζέρβα οφείλεται κυρίως σε τρεις λόγους:
- Μείωση βάρους – Λιγότερο βάρος σημαίνει χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου για τα βενζινοκίνητα και υβριδικά οχήματα, ενώ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η ελάφρυνση συμβάλλει στην αύξηση της αυτονομίας.
- Έλλειψη χώρου – Τα ηλεκτρικά οχήματα βασίζονται σε αρχιτεκτονικές τύπου “skateboard”, με τις μπαταρίες να καταλαμβάνουν τον χώρο που παραδοσιακά φιλοξενούσε τη ρεζέρβα.
- Τεχνολογική πρόοδος στα ελαστικά – Η βελτιωμένη ανθεκτικότητα των ελαστικών, καθώς και η διάδοση των run-flat ελαστικών και των κιτ επισκευής, καθιστούν τη ρεζέρβα λιγότερο απαραίτητη.
Απαραίτητη ή περιττή;
Για τον μέσο οδηγό που κινείται κυρίως στην πόλη, η απουσία ρεζέρβας δεν αποτελεί πρόβλημα. Ωστόσο, για όσους κινούνται σε δύσβατες περιοχές, όπως αγρότες ή λάτρεις των off-road διαδρομών, η ύπαρξή της παραμένει ζωτικής σημασίας.
Παρότι η τάση στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι η κατάργησή της, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν πως κανένα κιτ επισκευής δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ασφάλεια που παρέχει ένας εφεδρικός τροχός. Για όσους επιμένουν, αρκετές εταιρείες συνεχίζουν να προσφέρουν τη ρεζέρβα ως προαιρετικό εξοπλισμό – φυσικά, με το ανάλογο κόστος.