Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα: Προκλήσεις, Ευκαιρίες και το Μέλλον της Ηλεκτροκίνησης



Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν στην ηλεκτροκίνηση, αν και αντιμετωπίζουν αβεβαιότητες

Η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης δεν έχει ακολουθήσει πλήρως τις αρχικές προβλέψεις, καθώς η ζήτηση για BEVs (Ηλεκτρικά Οχήματα Μπαταρίας) παρουσίασε κάποια πτώση. Ωστόσο, το ενδιαφέρον των αυτοκινητοβιομηχανιών παραμένει έντονο, με πολλές εταιρείες να τη θέτουν ως βασική στρατηγική προτεραιότητα για τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με την έκθεση Auto Strategic Insights 2024 της Reuters, το 62% των συμμετεχόντων θεωρεί την ηλεκτροκίνηση τη μεγαλύτερη προτεραιότητα, ενώ το 53% την εντάσσει στις πιο σημαντικές επενδυτικές περιοχές για την επόμενη διετία.

Τα στοιχεία από την Dataforce δείχνουν ότι στις αρχές του 2025, οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη έφτασαν τις 328.376 μονάδες, σημειώνοντας αύξηση μετά από μικρή μείωση το 2024. Στην Ευρωπαϊκή αγορά, η Volkswagen ξεχώρισε με τα μοντέλα ID.3, ID.4 και ID.7, ενώ στις ΗΠΑ οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 14%, φτάνοντας τις 102.188 μονάδες.

Παρά τη στρατηγική στροφή στην ηλεκτροκίνηση, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν προκλήσεις. Το 76% των ερωτηθέντων εκφράζει ανησυχία για την κερδοφορία των ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ το 71% αμφισβητεί την πορεία των πωλήσεων στο μέλλον. Παράγοντες όπως το υψηλό κόστος, η εξάρτηση από κρατικές επιδοτήσεις και η σταθερότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας καθορίζουν την ευημερία του κλάδου.

Στις ΗΠΑ, αρκετοί κατασκευαστές επανεξετάζουν τις στρατηγικές τους λόγω αλλαγών στα κρατικά κίνητρα, ανησυχιών για την υποδομή φόρτισης, ζητημάτων αυτονομίας και του υψηλού κόστους αντικατάστασης των μπαταριών.

Οι στρατηγικές διαφοροποιούνται, καθώς το 49% των εταιρειών προτιμά να διατηρήσει και άλλα συστήματα πρόωσης εκτός από τα ηλεκτρικά, ενώ το 47% στοχεύει σε αποκλειστική μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα. Από τις εταιρείες που στοχεύουν στην πλήρη ηλεκτροκίνηση, το 23% αναμένει να ολοκληρώσει την αλλαγή μέχρι το 2030, ενώ το 24% το προγραμματίζει για μετά το 2040.

Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση απαιτεί και επενδύσεις στο ανθρώπινο δυναμικό, με το 72% των εταιρειών να επενδύει στην εκπαίδευση του προσωπικού και το 55% να προσλαμβάνει εξειδικευμένο προσωπικό για τη νέα εποχή της αυτοκίνησης.