Τι συμβαίνει στον εγκέφαλο όταν χρησιμοποιούμε συνεχώς εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης; Τα τελευταία χρόνια, πλήθος ερευνών από κορυφαία πανεπιστήμια προσφέρουν μια πιο περίπλοκη και ενδιαφέρουσα εικόνα.
1. Μείωση της εγκεφαλικής δραστηριότητας
Μελέτες σε μαθητές που χρησιμοποιούσαν συστηματικά εργαλεία όπως το ChatGPT για σύνθεση δοκιμίων έδειξαν σημαντική πτώση στην εγκεφαλική τους δραστηριότητα συγκριτικά με όσους έγραψαν μόνοι τους ή βασίστηκαν σε απλή αναζήτηση. Οι χρήστες ΤΝ εμφάνιζαν «νοητικά παρακάμματα» αλλά και υποχώρηση σε μνήμη, κριτική σκέψη και δημιουργικότητα.
2. «Γνωστικό χρέος» και μειωμένη κριτική σκέψη
Η τάση να αφήνουμε την ΤΝ να σκέφτεται για εμάς οδηγεί σε αυτό που οι επιστήμονες αποκαλούν «γνωστικό χρέος». Δηλαδή, σταδιακή αποδυνάμωση της κρίσης και της ικανότητας ανεξάρτητης ανάλυσης. Η διαδικασία αυτή είναι εντονότερη στους νεότερους χρήστες που έχουν μικρότερη αναστοχαστική εμπειρία.
3. Επιδράσεις στην εκπαίδευση
Σε σχολικά πειράματα, οι μαθητές που χρησιμοποιούσαν ΤΝ εμφάνιζαν καλύτερες αρχικές επιδόσεις, αλλά μόλις αποκόπτονταν από τη βοήθεια, τα αποτελέσματά τους έπεφταν απότομα. Αυτό δείχνει εξάρτηση και έλλειψη συμμετοχής στη μαθησιακή διαδικασία.
4. Αμηχανία στην επικοινωνία και την κοινωνική νοημοσύνη
Η χρήση ΤΝ σε προσωπικές επικοινωνίες κάνει τα μηνύματα πιο «καλογραμμένα», αλλά και λιγότερο αυθεντικά. Αυτό περιορίζει τη συναισθηματική σύνδεση και υπονομεύει την ανάπτυξη ενσυναίσθησης και κοινωνικής νοημοσύνης.
5. Προτάσεις για βιώσιμη χρήση
Οι ειδικοί προτείνουν ισορροπημένη χρήση και εκπαίδευση. Πρέπει να προωθούνται η ενεργή μάθηση, η χειρωνακτική γραφή και η προσωπική συμμετοχή στη σκέψη. Οι στρατηγικές αυτές είναι απαραίτητες, ειδικά για τις νεότερες ηλικίες, ώστε να μη χάσουν βασικές γνωστικές δεξιότητες που χτίζονται με την εμπειρία και την προσπάθεια.
Συμπέρασμα
Η Τεχνητή Νοημοσύνη προσφέρει μοναδικές δυνατότητες για παραγωγικότητα και έμπνευση — όμως δεν είναι πανάκεια. Οι πιο σύγχρονες έρευνες δείχνουν ότι η υπερβολική χρήση της μπορεί να ασκήσει «εκπτώσεις» στη μνήμη, τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη. Η λύση έγκειται στη συνειδητή και ισορροπημένη χρήση: αφήνουμε την ΤΝ να υποστηρίζει διαδικασίες, ενώ εμείς διατηρούμε τη νοητική πρωτοβουλία.