Κάνεις αυτό το σοβαρό λάθος κάθε φορά που τσεκάρεις τα λάδια σου – Δες ΠΩΣ να το κάνεις σωστά πριν προκαλέσεις ζημιά στον κινητήρα σου!

Ο τακτικός έλεγχος των λαδιών του κινητήρα αποτελεί μία από τις πιο κρίσιμες συνήθειες για κάθε οδηγό, καθώς η επάρκεια και η ποιότητά τους επηρεάζουν άμεσα τη λειτουργία και τη μακροχρόνια υγεία του κινητήρα. Κι όμως, πολλοί το κάνουν με λάθος τρόπο, με αποτέλεσμα να προκαλούν προβλήματα που θα μπορούσαν εύκολα να αποφευχθούν.

Γιατί είναι τόσο σημαντικά τα λάδια;

Τα λιπαντικά εξασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία των μηχανικών μερών του κινητήρα, μειώνοντας τις τριβές και τις φθορές. Η ποσότητα του λαδιού δεν πρέπει να είναι ούτε λιγότερη ούτε περισσότερη από την προβλεπόμενη από τον κατασκευαστή. Κάθε κινητήρας έχει συγκεκριμένες απαιτήσεις και η στάθμη του λιπαντικού πρέπει να βρίσκεται εντός των ενδείξεων (MIN και MAX) που υπάρχουν στη βέργα μέτρησης.

Το βασικό λάθος που κάνουν οι περισσότεροι

Η βέργα μέτρησης είναι το βασικό εργαλείο για την εκτίμηση της στάθμης του λαδιού. Ωστόσο, πολλοί οδηγοί τη χρησιμοποιούν λανθασμένα. Ένα από τα πιο συχνά λάθη είναι να γίνεται ο έλεγχος ενώ ο κινητήρας είναι ακόμα ζεστός ή λίγο μετά το σβήσιμό του. Σε αυτή την κατάσταση, το λάδι δεν έχει επιστρέψει πλήρως στο κάρτερ, με αποτέλεσμα η ένδειξη να είναι παραπλανητικά χαμηλή. Αν προστεθεί λάδι με βάση αυτή την ένδειξη, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος υπερπλήρωσης, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική πίεση, διαρροές ή ακόμα και ζημιά στον κινητήρα.

Πώς να κάνεις σωστά τον έλεγχο

Για να είσαι σίγουρος για την πραγματική στάθμη του λιπαντικού:

  1. Περίμενε τουλάχιστον 20 λεπτά αφότου σβήσεις τον κινητήρα για να “κάτσει” το λάδι στο κάρτερ.
  2. Το όχημα πρέπει να είναι παρκαρισμένο σε επίπεδο έδαφος. Αν βρίσκεται σε ανηφόρα ή κατηφόρα, η ένδειξη δεν θα είναι αξιόπιστη.
  3. Αφαίρεσε τη βέργα και σκούπισέ την με καθαρό, στεγνό πανί.
  4. Τοποθέτησέ την ξανά μέχρι τέρμα και τράβηξέ την πάλι έξω. Τότε μόνο μπορείς να διαπιστώσεις με ακρίβεια τη στάθμη.
  5. Βεβαιώσου ότι έχεις τοποθετήσει σωστά τη βέργα πίσω, ώστε να μην υπάρχει πιθανότητα διαρροής.

Παλαιότερες και νεότερες γενιές οδηγών

Οι πιο έμπειροι οδηγοί, που έχουν ζήσει την εποχή των λιγότερο “έξυπνων” κινητήρων, γνωρίζουν καλά τις παραπάνω λεπτομέρειες. Αντιθέτως, πολλοί νεότεροι οδηγοί βασίζονται αποκλειστικά στα διαστήματα service ή στις ηλεκτρονικές ειδοποιήσεις του αυτοκινήτου, παραμελώντας τον απλό αλλά απαραίτητο αυτόν έλεγχο.

Μικρές λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά

Απλές παραλείψεις – όπως ο έλεγχος με ζεστό κινητήρα ή σε κεκλιμένο έδαφος – μπορεί να οδηγήσουν σε λάθος εκτιμήσεις και εν τέλει σε βλάβες που κοστίζουν. Η σωστή διαδικασία δεν απαιτεί ούτε εργαλεία, ούτε εξειδικευμένες γνώσεις – μόνο λίγα λεπτά και σωστή προετοιμασία.

Δείτε Eπίσης