,

«Καταιγίδα» αλλαγών στα ΚΤΕΟ: Έρχεται ετήσιος έλεγχος για οχήματα άνω των 10 ετών – Πώς επηρεάζονται οι οδηγοί

Νέες προτάσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρνουν τα πάνω-κάτω στους τεχνικούς ελέγχους των οχημάτων, στοχεύοντας στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και της ρύπανσης.

Αλλαγές-σοκ προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο ισχύον καθεστώς των τεχνικών ελέγχων οχημάτων, με έμφαση σε όσα αυτοκίνητα έχουν περάσει τη δεκαετία. Η πρωτοβουλία αυτή έχει στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, σε μια περίοδο που η μέση ηλικία των οχημάτων στην Ευρώπη καταγράφει ανοδική πορεία.

Στην Ελλάδα, τα αυτοκίνητα κυκλοφορούν κατά μέσο όρο για 17,5 χρόνια, αριθμός που ξεπερνά κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ακόμη και σε χώρες με υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας, όπως η Γερμανία, η μέση ηλικία των οχημάτων έχει ανέβει σταθερά πάνω από τα 10 έτη — σημαντική αύξηση σε σχέση με το 2010, όταν ήταν μόλις 8,1 χρόνια.

Με βάση τα επίσημα στατιστικά, σχεδόν 20.000 ζωές χάθηκαν σε τροχαία δυστυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσα σε ένα μόλις έτος. Σε αυτό το πλαίσιο, η Κομισιόν εισηγείται τον υποχρεωτικό ετήσιο τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ για οχήματα που έχουν υπερβεί τη 10ετία, αντί του ισχύοντος συστήματος που προβλέπει έλεγχο ανά διετία.

Τα παλαιότερα αυτοκίνητα, όπως αναφέρει η Επιτροπή, είναι πιο επιρρεπή σε μηχανικές βλάβες, συμμετέχουν συχνότερα σε ατυχήματα και ρυπαίνουν περισσότερο. Παρότι οι τεχνικές βλάβες δεν αποτελούν τον κύριο λόγο πρόκλησης ατυχημάτων, η καθιέρωση ετήσιου ελέγχου αναμένεται να μειώσει αισθητά τους σχετικούς κινδύνους.

Οι εκτιμήσεις είναι εντυπωσιακές: εφαρμογή του μέτρου πανευρωπαϊκά ενδέχεται να οδηγήσει σε 74 λιγότερους θανάτους, 850 σοβαρούς τραυματισμούς λιγότερους και 4.800 περιστατικά με ελαφρούς τραυματισμούς λιγότερα ετησίως.

Ωστόσο, η πρόταση δεν έχει ακόμα λάβει νομοθετική ισχύ. Θα πρέπει πρώτα να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ. Το ενδεχόμενο αυτό έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς οι ιδιοκτήτες παλαιότερων ΙΧ καλούνται να επωμιστούν μεγαλύτερο οικονομικό βάρος.

Πολλοί εκφράζουν την ανησυχία ότι οι νέοι κανόνες μπορεί να οδηγήσουν σε αναγκαστικές αποσύρσεις αυτοκινήτων ή σε εξαναγκασμένες αγορές νέων οχημάτων — κάτι που ίσως δεν είναι εφικτό για όλους τους πολίτες, ιδίως εν μέσω οικονομικής πίεσης.