Σε σοκ βρίσκεται η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής εξαρτημάτων, η Marelli Holdings Co., ανακοίνωσε την πρόθεσή της να υπαχθεί στο καθεστώς πτώχευσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κεφαλαίου 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η εξέλιξη αυτή απειλεί άμεσα τις θέσεις εργασίας περισσότερων από 50.000 υπαλλήλων σε όλο τον κόσμο, ενώ προκαλεί τριγμούς στις εφοδιαστικές αλυσίδες των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών.
Η Marelli, με έδρα την Σαϊτάμα της Ιαπωνίας, διαθέτει 170 εργοστάσια και εγκαταστάσεις σε παγκόσμια κλίμακα και ειδικεύεται στην παροχή τεχνολογικών λύσεων για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, μεταξύ των οποίων συστήματα φωτισμού, κλιματισμού, ηλεκτροκινητήρες και εξαρτήματα ανάρτησης.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της οικονομικής εφημερίδας Nikkei, η απόφαση για την αίτηση πτώχευσης έρχεται ως αποτέλεσμα αποτυχημένων διαπραγματεύσεων αναδιάρθρωσης του χρέους της εταιρείας, το οποίο αγγίζει τα 9,5 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με πηγές του Bloomberg. Το πλάνο αναδιάρθρωσης προβλέπει την ένταξη της Marelli στον επενδυτικό όμιλο Strategic Value Partners LLC, σε μια προσπάθεια εξυγίανσης και αλλαγής ιδιοκτησίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Marelli επιχειρεί για δεύτερη φορά μέσα σε δύο χρόνια να διασωθεί μέσω αναδιάρθρωσης, έχοντας ήδη προσπαθήσει να ρυθμίσει το δυσβάστακτο χρέος της από το 2022.
Η οικονομική κατάρρευση της εταιρείας αποδίδεται, κατά κύριο λόγο, στη βραδεία ανάκαμψη μετά την πανδημία Covid-19, που οδήγησε σε αναστολή λειτουργίας πολλών εργοστασίων. Παράλληλα, το υψηλό λειτουργικό κόστος και η σημαντική μείωση των παραγγελιών επιδείνωσαν περαιτέρω τη χρηματοοικονομική της θέση.
Το παράδειγμα της Marelli δεν είναι μοναδικό στον κλάδο. Την προηγούμενη χρονιά, η γερμανική Recaro, γνωστή για την κατασκευή καθισμάτων αυτοκινήτου, βρέθηκε σε ανάλογη θέση, υποβάλλοντας αίτηση πτώχευσης. Τελικά, εξαγοράστηκε λίγο πριν το τέλος του 2024 από τον ιταλικό όμιλο Proma, διασώζοντας τις βασικές της λειτουργίες.
Η κρίση στον τομέα των ανταλλακτικών αποκαλύπτει τις βαθιές ανακατατάξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία, που δοκιμάζεται από τις τεχνολογικές εξελίξεις, τις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της αγοράς και τις μετα-πανδημικές πιέσεις στην παραγωγή.