«Ο Νέος Δακτύλιος» της Αττικής: Ο αυτοκινητόδρομος που υπόσχεται να αποσυμφορήσει τον Κηφισό και να αλλάξει τις μετακινήσεις στην Αθήνα

Η Αθήνα, μια πόλη που εδώ και δεκαετίες «υποφέρει» από τη συμφόρηση στους δρόμους, φαίνεται πως βρίσκεται ένα βήμα πιο κοντά σε μια λύση που μπορεί να αλλάξει δραστικά την καθημερινότητα χιλιάδων οδηγών. Ο σχεδιαζόμενος αυτοκινητόδρομος μήκους 40 χιλιομέτρων, γνωστός ως «Μεγάλη Παράκαμψη της Αττικής», επαναφέρει στο προσκήνιο μια παλιά ιδέα με νέες προοπτικές, φιλοδοξώντας να μεταμορφώσει τις κυκλοφοριακές ροές στο Λεκανοπέδιο.

Το μεγάλο πρόβλημα: Ο «πνιγμένος» Κηφισός

Ο Κηφισός, η βασική αρτηρία που συνδέει τη βόρεια με τη νότια Αττική, αποτελεί ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα του κυκλοφοριακού χάους που επικρατεί στην πρωτεύουσα. Καθημερινά, χιλιάδες οχήματα – και κυρίως βαρέα φορτηγά – προκαλούν τεράστιες καθυστερήσεις, ιδίως τις ώρες αιχμής, μετατρέποντας ακόμη και τις σύντομες μετακινήσεις σε δοκιμασία υπομονής.

Η προτεινόμενη λύση: Οινόφυτα – Ελευσίνα

Η νέα πρόταση έρχεται να δημιουργήσει έναν εντελώς νέο διάδρομο μετακίνησης, από τα Οινόφυτα μέχρι την Ελευσίνα, με κατάληξη τον κόμβο του Αγίου Λουκά που συνδέεται με την Αττική Οδό. Ουσιαστικά, θα λειτουργεί ως περιφερειακός δακτύλιος, προσφέροντας εναλλακτική διέλευση στα οχήματα – και ειδικά στα φορτηγά – που διαφορετικά θα περνούσαν από τον Κηφισό.

Το έργο εξετάζεται στο πλαίσιο των «Πρότυπων Προτάσεων», ενός θεσμικού εργαλείου που επιτρέπει την προώθηση μεγάλων υποδομών με μειωμένη επιβάρυνση για το Δημόσιο και σημαντικά περιθώρια για ιδιωτική επένδυση.

Πώς θα αλλάξει την εικόνα της κυκλοφορίας

Αν το έργο προχωρήσει, τα οφέλη αναμένονται πολλαπλά:

  • Μείωση φορτηγών στον Κηφισό: Μεγάλο μέρος της βαριάς κυκλοφορίας θα κατευθύνεται στον νέο άξονα.
  • Ανακούφιση για τη Δυτική Αττική: Περιοχές όπως το Θριάσιο Πεδίο θα αποσυμφορηθούν.
  • Ταχύτερη διακίνηση εμπορευμάτων: Από τον λιμένα της Ελευσίνας προς τη Βόρεια Ελλάδα.
  • Μικρότεροι χρόνοι μετακίνησης: Ειδικά για μετακινήσεις περιφερειακού χαρακτήρα.

Γιατί καθυστέρησε τόσο;

Η ιδέα του συγκεκριμένου άξονα δεν είναι καινούργια. Η αρχική πρόταση, που προέβλεπε αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη, ακυρώθηκε το 2015, εξαιτίας φόβων για αποζημιώσεις στους παραχωρησιούχους των υφιστάμενων αυτοκινητοδρόμων. Όμως, με τις σημερινές πιέσεις στο κυκλοφοριακό και τις δυνατότητες για νέα μοντέλα χρηματοδότησης, το σχέδιο επανέρχεται δυναμικά.

Πότε θα το δούμε στην πράξη;

Αν και το έργο δεν έχει ακόμα ξεκινήσει επίσημα, οι διαδικασίες ωρίμανσης του φακέλου βρίσκονται σε εξέλιξη. Παράλληλα, γίνονται προσαρμογές στη νομοθεσία ώστε να προχωρήσει γρήγορα, με στόχο την ελαχιστοποίηση της γραφειοκρατίας και τη διασφάλιση βιώσιμης υλοποίησης.

Στο «παιχνίδι» κι άλλα έργα

Η Μεγάλη Παράκαμψη της Αττικής δεν είναι το μοναδικό έργο στο τραπέζι. Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, οι νέες γραμμές του Μετρό και ο Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά συμπληρώνουν το πλέγμα παρεμβάσεων που σχεδιάζονται για να αναβαθμίσουν τις μετακινήσεις στην πρωτεύουσα.