,

Σκάνδαλο-μαμούθ στην AI: Εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης λειτουργούσε… με ανθρώπους πίσω από τις «μηχανές»!

Ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα στον χώρο της τεχνητής νοημοσύνης αποκαλύφθηκε μετά την ξαφνική χρεοκοπία της βρετανικής startup Builder.ai, προκαλώντας σοκ στον παγκόσμιο τεχνολογικό κλάδο. Αν και η εταιρεία διαφημιζόταν ως πρωτοπόρος στην ανάπτυξη λογισμικού με χρήση τεχνητής νοημοσύνης, οι πρόσφατες εξελίξεις αποκάλυψαν μια καλοστημένη απάτη.

🤖 Το “έξυπνο” λογισμικό που λειτουργούσε… χειροκίνητα

Η εφαρμογή Natasha, την οποία η Builder.ai προωθούσε ως ένα αυτόνομο σύστημα ανάπτυξης εφαρμογών με AI, αποδείχθηκε τελικά ένα ανθρώπινο call center υψηλής τεχνικής εξειδίκευσης. Σύμφωνα με αποκαλύψεις του Bloomberg και της India Times, πίσω από τη «μηχανική νοημοσύνη» κρύβονταν περίπου 700 Ινδοί προγραμματιστές, οι οποίοι εκτελούσαν χειροκίνητα τις εντολές των χρηστών, μέσω απομακρυσμένης σύνδεσης με τους υπολογιστές των πελατών.

Οι προγραμματιστές αυτοί έγραφαν κώδικα και πραγματοποιούσαν λειτουργίες σε πραγματικό χρόνο, παρουσιάζοντας το αποτέλεσμα ως αποτέλεσμα τεχνητής νοημοσύνης. Η ψευδαίσθηση ήταν τόσο καλά οργανωμένη, που ακόμη και μεγάλοι επενδυτές πείστηκαν για την «καινοτομία».

🧨 Η κατάρρευση και οι αποκαλύψεις

Η φούσκα έσκασε με την πτώχευση της Builder.ai τον Μάιο του 2025, μετά την απόσυρση κεφαλαίων από βασικούς επενδυτές. Ο νέος CEO της εταιρείας, Manpreet Ratia, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα τον Φεβρουάριο, φέρεται να εντόπισε σοβαρές οικονομικές παραποιήσεις και αποκλίσεις από τις τεχνολογικές δεσμεύσεις της εταιρείας.

Οι αποκαλύψεις προκάλεσαν την παρέμβαση των ομοσπονδιακών αρχών των ΗΠΑ, οι οποίες ερευνούν πλέον το οικονομικό και λειτουργικό υπόβαθρο της Builder.ai. Η εταιρεία φέρεται να έχει οφειλές 85 εκατομμυρίων δολαρίων προς την Amazon και 30 εκατομμυρίων προς τη Microsoft για υπηρεσίες cloud, ενώ περίπου 1.000 εργαζόμενοι έμειναν χωρίς δουλειά.

🕵️ Προειδοποιήσεις από το 2019

Η αλήθεια για τη λειτουργία της πλατφόρμας είχε αρχίσει να διαρρέει από το 2019, όταν η Wall Street Journal είχε αναφέρει αμφιβολίες για τον βαθμό αυτοματοποίησης του λογισμικού. Μάλιστα, σύμφωνα με δικαστικά έγγραφα, πρώην εργαζόμενοι κατήγγειλαν ότι η AI τεχνολογία της εταιρείας «μόλις είχε ξεκινήσει να αναπτύσσεται», ενώ η Builder.ai παρουσίαζε τις εφαρμογές ως «έτοιμες κατά 80%» μέσω τεχνητής νοημοσύνης.

Ένας εξ αυτών, ο Robert Holdheim, είχε καταθέσει αγωγή ύψους 5 εκατ. δολαρίων κατηγορώντας την εταιρεία για παραπλανητική παρουσίαση της τεχνολογίας της και ισχυριζόμενος ότι απολύθηκε επειδή διαμαρτυρήθηκε για τη διαστρέβλωση της πραγματικότητας.

Δείτε Eπίσης