Τέλος εποχής για τα diesel χωρίς φίλτρο! Νέος έλεγχος στα ΚΤΕΟ θα “κόβει” τα επικίνδυνα οχήματα – Έρχονται πρόστιμα και υψηλό κόστος!

ΚΤΕΟ: Υποχρεωτικός νέος έλεγχος για diesel αυτοκίνητα – Τέλος για όσα δεν έχουν φίλτρο μικροσωματιδίων

Μεγάλες αλλαγές φέρνει το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που αναμένεται να κατατεθεί σύντομα στη Βουλή και αφορά στους τεχνικούς ελέγχους των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στα ΚΤΕΟ. Στο επίκεντρο βρίσκονται τα φίλτρα συγκράτησης μικροσωματιδίων (DPF), η απουσία ή η δυσλειτουργία των οποίων θα συνιστά πλέον αιτία απόρριψης του οχήματος στον τεχνικό έλεγχο.

Τέλος στην ατιμωρησία για τα πετρελαιοκίνητα χωρίς φίλτρο DPF

Παρότι το ποσοστό των νέων diesel ΙΧ μειώνεται δραστικά (μόλις 3,7% τον Απρίλιο 2025), ο υφιστάμενος στόλος εξακολουθεί να αριθμεί εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα. Πολλά εξ αυτών κυκλοφορούν χωρίς το απαραίτητο φίλτρο DPF, είτε επειδή αφαιρέθηκε για αύξηση απόδοσης είτε επειδή η αντικατάστασή του θεωρήθηκε οικονομικά δυσβάσταχτη.

Το φίλτρο DPF είναι βασικό για τη συγκράτηση των βλαβερών μικροσωματιδίων άνθρακα που παράγονται κατά την καύση του πετρελαίου. Όταν το φίλτρο δεν υπάρχει ή είναι κατεστραμμένο, τα σωματίδια αυτά απελευθερώνονται στην ατμόσφαιρα, επιβαρύνοντας σοβαρά τόσο το περιβάλλον όσο και τη δημόσια υγεία.

Υποχρεωτικός νέος έλεγχος μικροσωματιδίων στα ΚΤΕΟ

Σύμφωνα με πληροφορίες, το νέο νομοσχέδιο προβλέπει την υιοθέτηση μεθόδου υψηλής ακρίβειας για τον έλεγχο των μικροσωματιδίων. Το ανώτατο επιτρεπτό όριο θα ανέρχεται σε 1.000.000 σωματίδια ανά κυβικό εκατοστό, και ο έλεγχος θα γίνεται σε οχήματα προδιαγραφών Euro 5 και Euro 6 – δηλαδή αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν από το 2009 και μετά.

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως η σημερινή μέτρηση της θολερότητας των καυσαερίων (δείκτης «Κ») καταργείται για τα σύγχρονα diesel, δίνοντας τη θέση της σε σαφώς αυστηρότερα πρωτόκολλα ελέγχου.

Νέος εξοπλισμός και αυστηροί έλεγχοι στα ΚΤΕΟ

Τα ΚΤΕΟ θα χρειαστεί να προμηθευτούν νέο εξοπλισμό υψηλής τεχνολογίας για να μπορούν να μετρούν επακριβώς την ποσότητα των εκπεμπόμενων μικροσωματιδίων. Αυτός ο έλεγχος θα μπορεί να ανιχνεύσει αν ένα όχημα έχει λειτουργικό φίλτρο DPF ή όχι — κάτι που μέχρι σήμερα δεν ήταν δυνατό στην Ελλάδα.

Η εφαρμογή τέτοιων αυστηρών ελέγχων δεν είναι ελληνική πρωτοβουλία: χώρες όπως η Γερμανία έχουν ήδη θεσμοθετήσει αντίστοιχα μέτρα, με τα κέντρα ελέγχου να εντοπίζουν και να «κόβουν» οχήματα που έχουν αφαιρέσει ή παρακάμψει το DPF.

Χιλιάδες οδηγοί αντιμέτωποι με μεγάλο κόστος επισκευής

Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να θορυβήσει χιλιάδες ιδιοκτήτες diesel οχημάτων, καθώς η αποτυχία στον νέο έλεγχο θα σημαίνει άμεση επισκευή ή αντικατάσταση του φίλτρου. Το κόστος, σε πολλές περιπτώσεις, μπορεί να ξεπερνά τα 3.000 ευρώ – ποσό που αρκετοί οδηγοί είτε δεν γνώριζαν είτε απέφευγαν ως σήμερα.

Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα τα ΙΧ υποβάλλονται σε ΚΤΕΟ τέσσερα χρόνια μετά την πρώτη άδεια κυκλοφορίας και στη συνέχεια κάθε δύο χρόνια. Με το νέο πλαίσιο, ένας μεγάλος αριθμός οχημάτων θα χρειαστεί να συμμορφωθεί με τις προδιαγραφές άμεσα ή να τεθεί εκτός κυκλοφορίας.

Δείτε Eπίσης