,

«Τρέμει η Google: Πώς το ChatGPT αλλάζει το παιχνίδι στην αναζήτηση!»


Το ChatGPT απειλεί το «άντρο εξουσίας» της Google – Σε κρίσιμο σταυροδρόμι με την αντιμονοπωλιακή υπόθεση στις ΗΠΑ

Η Google βρίσκεται αντιμέτωπη με μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην ιστορία της, καθώς η Δικαιοσύνη των Ηνωμένων Πολιτειών πλησιάζει στην έκδοση μιας ιδιαίτερα κρίσιμης απόφασης για την πολυετή αντιμονοπωλιακή υπόθεση που εκκρεμεί εναντίον της. Η ετυμηγορία, που αναμένεται έως τον Αύγουστο, ενδέχεται να διαταράξει ριζικά το επιχειρηματικό της μοντέλο, απαιτώντας από την εταιρεία είτε να εγκαταλείψει προσοδοφόρες συμφωνίες που την καθιστούν την προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης είτε να αποχωριστεί τον ίδιο της τον browser, τον Chrome.

Στην καρδιά της υπόθεσης βρίσκεται η στρατηγική της Google να εξασφαλίζει δεσπόζουσα θέση στην αγορά μέσω συμφωνιών με άλλες εταιρείες. Μια από τις πλέον χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι η πληρωμή άνω των 20 δισ. δολαρίων προς την Apple το 2022 για να παραμείνει η Google η βασική μηχανή αναζήτησης στο Safari – μια συμφωνία που εδραίωσε την κυριαρχία της στην αγορά των κινητών συσκευών.

Ο CEO της Egnyte, Βίνι Τζάιν, χαρακτήρισε την Αναζήτηση της Google ως το «μυστικό της δύναμής της», παραπέμποντας στον βιβλικό Σαμψών και τη δύναμη που του έδιναν τα μαλλιά του. Και δεν έχει άδικο: Μόνο στο πρώτο τρίμηνο του 2025, η Google κατέγραψε έσοδα ύψους 66,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων από διαφημίσεις — εκ των οποίων τα 50,7 δισ. προήλθαν αποκλειστικά από την Αναζήτηση.

Ωστόσο, αυτή η πηγή πλούτου και ισχύος απειλείται σήμερα από έναν νέο, απρόβλεπτο αντίπαλο: την Τεχνητή Νοημοσύνη.

Το ChatGPT και άλλα AI εργαλεία αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες αναζητούν πληροφορίες. Σε αντίθεση με τις κλασικές μηχανές αναζήτησης, που εμφανίζουν καταλόγους με μπλε συνδέσμους και πληρωμένες διαφημίσεις, τα συστήματα όπως το ChatGPT απαντούν άμεσα, παρακάμπτοντας εντελώς την ανάγκη για περιήγηση σε ιστοσελίδες ή έκθεση σε διαφημιστικό περιεχόμενο.

Σύμφωνα με στοιχεία από έκθεση της αναλύτριας Mary Meeker, το ChatGPT έφτασε το ορόσημο του ενός δισεκατομμυρίου καθημερινών αναζητήσεων μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια — επίδοση που χρειάστηκε στην Google πάνω από μια δεκαετία για να πετύχει.

Αυτό αποκαλύπτει την πραγματική απειλή για την Google: Ακόμα και αν κερδίσει δικαστικά, η σταδιακή μετατόπιση των χρηστών προς τα εργαλεία AI θέτει υπό αμφισβήτηση το βασικό επιχειρηματικό της μοντέλο. Η Google είναι δομημένη γύρω από τις διαφημίσεις και την υψηλή πρόθεση αναζήτησης. Αν αυτό αλλάξει, η εταιρεία θα δυσκολευτεί να προσαρμοστεί χωρίς να χάσει τη βασική της πηγή εσόδων.

Σε αντίθεση, τα AI chatbots λειτουργούν χωρίς την ανάγκη διαφημίσεων, προσφέροντας ακριβείς και σύντομες απαντήσεις, και αλλάζοντας έτσι τις προσδοκίες των χρηστών από το ίδιο το internet.

Καθώς η Google παλεύει σε δύο μέτωπα – νομικό και τεχνολογικό – το ερώτημα δεν είναι πλέον αν μπορεί να διατηρήσει την κυριαρχία της, αλλά αν μπορεί να επιβιώσει σε έναν κόσμο που η «αναζήτηση» σημαίνει κάτι εντελώς νέο.

Δείτε Eπίσης